תפריט סגור

אסטקסנטין וספורט

אסטקסנטין מומלץ לצריכה עבור כל מי שרוצה לשמור על אורח חיים צעיר ובריא, אך מומלץ במיוחד עבור מי שעוסק בספורט.

להלן חלק מהסיבות:

ראשית, מחקרים חוזרים מדגימים כי אימון גופני אינטנסיבי וממושך מגביר את רמות הרדיקלים החופשיים המיוצרים בגוף, עד לכדי יצירה של חוסר איזון בין נוגדי החמצון הקיימים בגופנו באופן טבעי לבין כמות הרדיקלים החופשיים, מה שמוביל לפגיעה במערכות שונות בגוף ובין היתר להחלשת המערכת החיסונית [1,2]. על כן, לעוסקים בספורט באופן קבוע וממשוך מומלץ לצרוך נוגד חמצון על בסיס יומי, אשר נלחם ברדיקלים החופשיים ומנטרל אותם. אסטקסנטין, נוגד חמצון עוצמתי במיוחד, הוכח לא פעם כנוגד החמצון הטבעי החזק ביותר [3].

כמו כן, אסטקסנטין טבעי מספק יתרונות לספורטאים בכל הקשור בסיבולת, ביצועים וזמן התאוששות. נוגד החמצון רב העוצמה פועל ברמה התאית בהגדלת ניצול האנרגיה והפחתת נזקי השרירים הנובעים מאימונים ממושכים. על כך, מכונה אסטקסנטין בעולם האתלטי "הנשק הסודי" [4]

מחקר שנערך בארה"ב בחסות Gatorade, חברה אמריקאית לייצור תוספי תזונה לספורטאים, בחן האם אסטקסנטין טבעי יכול לשפר את ביצועיהם של רוכבי אופניים מקצועיים. צריכת התוסף נעשתה במינון המינימלי המומלץ ובמשך ארבעה שבועות בלבד. בניסוי נמדדו זמני הרכיבה של המשתתפים לאורך מקטע של 20 ק"מ לפני תחילת צריכת האסטקסנטין ובתום ארבעה שבועות.  בתום ארבעה שבועות, חברי קבוצת הפלצבו לא הראתה שיפור מובהק בזמני הרכיבה שלהם, בעוד שרוכבי האופניים שצרכו אסטקסנטין טבעי שיפרו בממוצע ב- 5% את קצב הרכיבה שלהם וב- 15% את תפוקת הכח שלהם! [3]. תוצאות אלו מרשימות במיוחד כשמדובר ברוכבי אופניים מקצועיים שפוטנציאל הרכיבה שלהם ממוצא באחוזים גבוהים.

נושא נוסף המעורר עניין בקרב הספורטאים וקשור באסטקסנטין, הוא יכולת הריפוי של המולקולה כנגד דלקות חוזרות המרבות להופיע אצל העוסקים בספורט.

מחקר שבחן את קצב ההחלמה של שרירי הגוף בנוכחות אסטקסנטין מצא כי יכולת ההחלמה מהמתח שנוצר בפעילות גופנית מאומצת עשוי להשתפר פלאים בעזרת מולקולה זו. המחקר שנערך במשך 90 ימים בדק את ההשפעה של אסטקסנטין על 40 שחקני כדורגל אירופאיים צעירים ובריאים וכלל קבוצה שנטלה את התוסף על בסיס יומי וקבוצת פלסבו. בתום 90 הימים, קבוצת הכדורגלנים שנטלה את התוסף הראתה שיפור משמעותי בתפקוד מערכת החיסון ובקצב החלמת השרירים בעוד שקבוצת הפלסבו לא הראתה שינוי. החוקרים הגיעו למסקנה כי אסטקסנטין מחליש את נזקי השרירים ובכך מעכב דלקות הנפוצות אצל ספורטאים ונגרמות כתוצאה מאימונים אינטנסיביים יומיים [5].

[1] Aruoma, O. I. (1994). Free radicals and antioxidant strategies in sports. The Journal of Nutritional Biochemistry5(8), 370-381.‏

[2] Baralic, I., Andjelkovic, M., Djordjevic, B., Dikic, N., Radivojevic, N., Suzin-Zivkovic, V., … & Pejic, S. (2015). Effect of astaxanthin supplementation on salivary IgA, oxidative stress, and inflammation in young soccer players. Evidence-based complementary and alternative medicine2015.

[3] Earnest, C. P., Lupo, M., White, K. M., & Church, T. S. (2011). Effect of astaxanthin on cycling time trial performance. International journal of sports medicine32(11), 882-888.

[4] Capelli, B. (2007). Astaxanthin. King of the Carotenoids. Cyanotech Corporation, Hawaii, USA, Natural Astaxanthin.

[5] Djordjevic, B., Baralic, I., Kotur-Stevuljevic, J., Stefanovic, A., Ivanisevic, J., Radivojevic, N., … & Dikic, N. (2012). Effect of astaxanthin supplementation on muscle damage and oxidative stress markers in elite young soccer players. J Sports Med Phys Fitness52(4), 382-92.‏‏

כל המידע הרפואי/שאינו רפואי, לרבות מידע אודות שיטות והמלצות טיפול/מידע תרופתי/גופים מקצועיים/גורמי טיפול, שמופיע באתר, מובא כמידע כללי ואין לראות בו בשום אופן תחליף לייעוץ/טיפול רפואי פרטני על ידי גורם רפואי מוסמך או המלצה על גורם רפואי/גוף רפואי או טיפולי כלשהו, פרטי או מוסדי. האתר נועד לרכז מידע כללי ואין להסתמך על המידע שבו בנפרד ו/או בניגוד ו/או כתחליף לייעוץ רפואי מותאם. כל מידע שמוצג באתר נאסף ו/או נוצר לפי מיטב ידיעת בעלי האתר ומתוך כוונה להנגישו לציבור המעוניין. על כן, יתכן שהמידע יכיל טעויות ו/או אי-דיוקים ו/או שגיאות. כל העושה שימוש ו/או מסתמך על המידע שבאתר עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד.  התוכן והמידע שמופיעים באתר אינם מהווים מידע רשמי של משרד הבריאות ו/או בתי החולים ו/או קופות החולים בישראל ו/או הגורמים המבטחים, והוא אינו מופעל בחסות מי מהגורמים הללו. בכל מקרה של סתירה בין המידע המופיע באתר לבין מידע שמופיע באתרים ו/או פרסומים רשמיים של מי מהגופים הללו, יש להסתמך על המידע שבאתרי ו/או פרסומי ספקי השירותים הרפואיים.

דילוג לתוכן